Setelah grad dari UniKL Mitec

Assalamualaikum.


Alhamdulillah, aku dah grad woiii! Tapi jangan tersalah ya, aku grad tahun 2017. Tapi disebabkan aku baru rasa nak tulis, so yeah, 2020 baru la aku tulis entri ni. Aku adalah student Bachelor of Industrial Logistics (Honours) dengan pointer kurang 0.01 untuk jadi First Class Degree holder. Untuk yang taktau lagi, aku masuk UniKL Mitec tahun 2013 and last sem tahun 2017.

Jadi, how? Few people tanya kat komen blog ni, apa yang aku tengah buat sekarang? Seperti yang aku pernah tulis dalam entri sebelum ni, Logistik ni adalah sektor yang akan berkembang pesat by the times aku grad. And yes, predictions tu tepat tambah-tambah dengan Covid-19 ni. Ekonomi Malaysia kena expand which means that there will be a lotttttt of exportation of Malaysian products to foreign countries. Cumanya, aku bukan kerja dalam Logistik now. Hiks!

Cute bukan? Bila aku tengok balik, nampak chubby jugak time ni.

Oh btw, kawan-kawan aku yang kerja logistician tak cuti tauu. Depa cakap, kat port sekarang macam normal ja. Import - export still berjalan macam biasa, macam takdak apa (but still kurang sikit la dari selalu).

Okay back to the main point ya. Alhamdulillah, now aku kerja sebagai Marketer. Seeeee my level! Dari Logistik ke Marketing tauuu, kau hadoo? After grad, aku dapat offer untuk stay dekat company internship aku at that time; largest chocolate manufacturing company in the world kat Johor. Time intern, aku buat Purchasing. Maybe next time aku patut tulis pengalaman internship aku.

But aku decline that offer since Wan aku sakit (now dah meninggal, please recite al-Fatihah to Ku Ahmad bin Ku Yaakob). Hujung 2017, aku kerja as Marketing Assistant (as wrote on my offer letter). Banyak pahit manis life aku time ni... Aku stay situ 1 tahun, 5 bulan macam tu. Tipulah kalau tak sedih, aku dibayar peanuts while my skills been utilized like everrrr. Aku hampir lost hope until aku belajar tackle few techniques - yang aku rasa semua orang patut belajar jugak. It's called as mind-control, kita kena belajar control otak kita berfikir.


Actually, aku dapat few offers along the way, tapi rasa tak tenang entah kenapa even after buat istikharah and solat hajat. So, aku bertahan ja kat tempat kerja tu. Okay sambungan. Then, bulan Mei 2019 aku tukar tempat kerja and bekerja as Marketing Executive. And this offer yang aku rasa, memang aku nakpi. And here I am, dok rumah satgi pukui 3 sambung work from home. Sejam macam tu ja work from home pun, can't do much bila system tak boleh access and all.

Untuk sesiapa yang tengah cari apa yang nak buat dalam life ni (kerja maksud aku), just live the moments. Taktau apa nak buat dalam hidup pun, just live. Sebenarnya, aku mencari apa yang aku nak time zaman study. Time tu aku perasan, aku banyak terlibat dengan event-designing-copywriting-video-videoediting and it's part of marketing. Aku enjoy sangat buat benda macam tu and belajar tanpa disuruh pun. So, aku conclude maybe aku boleh join marketing - I mean skills aku terarah ke marketing. Use your time wisely masa study, figure out what you love to do.


Even sampai sekarang dah kerja, aku still pikiaq kemana lagi aku nakpi. Tapi slow-slow la... Aku tak perlu tau semua benda time-time ni pun kan. Cuma bersiap-sedia la kalau hampa ni orang kampung, depa akan tanya "awat tak kerja kerajaan?". HAHAHA

Okay bye, next entri bakal menyusul regarding survive in university, pengalaman internship, pengalaman kerja etc etc. Aku berani type sebab aku dah lalui. Kalau aku still at that phase, people can judge. And aku pun judge myself jugak, supaya hampa boleh belajar dengan apa yang aku dah lalui. Adios!

Aku ada explain subject yang belajar di UniKL MITEC di SINI.

Love,
XOXO <3


Post a Comment

2 Comments

  1. HI, kak. suka tgk journey akk. saya tak lama lagi akan sambung bljr di unikl mitec. saya kadang2 pikir nak buat apa dalam hidup ni, apa yg terbaik utk diri sendiri. akk boleh tak share sikit kata2 semangat sewaktu akk bljr di sana? hihi thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hiii, it's okay. Life ni memang penuh dengan persoalan. Nanti habis belajar pun akan penuh dengan persoalan jugak. So just live your life to the fullest. Hargai setiap masa yang ada. All the best! :D

      Delete
Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)